Narrow your search

Library

EHC (2)

UCLL (2)

UGent (2)

AP (1)

KDG (1)

KU Leuven (1)

Thomas More Mechelen (1)

UAntwerpen (1)

VIVES (1)

VUB (1)


Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2012 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Ethiek in de psychologie
Author:
ISBN: 9789043017398 Year: 2012 Publisher: Amsterdam Pearson

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ethiek in de psychologie bereidt toekomstige psychologen voor op ethische dilemma's diein de beroepspraktijk voorkomen. Omdat elk moreel probleem uniek is, biedt dit boekeen uitgebreide basis die de student in staat stelt correcte afwegingen te maken. Daartoeworden zowel de ethische begrippen, de belangrijke normatieve theorieën, de argumentatieleeren de Nederlandse en Belgische beroepscodes behandeld.Deel één van Ethiek in de psychologie gaat in op de algemene ethiek, waarna in deel tweede ethiek voor psychologen en toegepast psychologen wordt besproken. Dit deel omvatethische kwesties op diverse werkterreinen waar psychologie een rol speelt, zoals voorlichting,reclame en marketing, coaching en training, assessment en advies, diagnostieken therapie en, tot slot, onderzoek. Door het hele boek heen staan mini-casussen die detheorie illustreren. In de bijlagen zijn de Nederlandse en Belgische beroepscodes integraalopgenomen.Ethiek in de psychologie is bestemd voor studenten toegepaste psychologie aan het hbo enstudenten psychologie aan de universiteit.


Book
Media en ethiek.
Author:
ISBN: 9789038219097 Year: 2012 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit handboek focust op de normatieve ethiek, dit wil zeggen dat er op zoek gegaan wordt naar de morele basisprincipes die bepalen wat goed en wat kwaad is. Deze morele basisprincipes worden dan getoetst aan het functioneren van de media. Media-ethiek is een vorm van toegepaste ethiek waarbij de gebeurtenissen en probleemsituaties die zich voordoen in de media geanalyseerd en beoordeeld worden aan de hand van die morele basisprincipes. In dit handboek gaat het dus niet over meta-ethiek (waar komen ethische principes vandaan) of descriptieve ethiek (waarom handelen mensen op moreel vlak op deze of gene manier), maar over de manier waarop de media al dan niet ethisch correct handelen. Onder media verstaat de auteur alle middelen tot communicatie als dragers van informatie, zowel gedrukte media (kranten, tijdschriften, boeken, pamfletten, fotografie, enz.) als gesproken media (radio, televisie, film, enz.), als nieuwe media (internet, interactieve telefonie, sociale netwerksites, enz.) en hybride media (combinaties van de gedrukte, gesproken en nieuwe media). Dit handboek is gericht op de houding van personen die dergelijke media gebruiken, niet op de media als zodanig.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by